Blog

Starten met koudetraining

Als je een start maakt met koudetraining is de focus op je ademhaling en je lichaam essentieel. Voel je ademhaling tot in je buik, adem hierbij ontspannen in (via de neus) en uit (via de mond). Blijf de gronding en stevigheid van je voeten voelen. Keer telkens naar je ontspannen buikademhaling en je voeten terug indien je de focus verliest.

Koud douchen

Koud (af)douchen is ideaal als start van je koudetraining. Bouw het langzaam op; na het warm douchen, draai je langzaam de kraan met warm water dicht en draai je de kraan met koud water steeds meer open.Lees verder »Starten met koudetraining

Effecten van koudetraining

Je hebt vast al wel gehoord van Wim Hof en zijn prestaties betreffende kou en ademhaling. Veel mensen onthalen het echter met ongeloof. En dit terwijl hij medisch gezien steeds meer zijn gelijk behaalt; wetenschappelijk bewijst hij dat het autonoom zenuwstelsel (van hieruit stuurt het lichaam de lichaamstemperatuur, de hartslag, de bloeddruk en de ademhaling aan) en immuunsysteem wel degelijk te beïnvloeden zijn. Hoewel er nog meer onderzoek hierover dient te gebeuren om dit alles te bewijzen, ben ikzelf ook gestart met koudetraining.

Lees verder »Effecten van koudetraining

Ervaringen meditatietraining

Lees waarom ik de tiendaagse meditatietraining vipassana te Dilsen-Stokkem na 6 dagen heb beëindigd.

Ik nam deel aan de vipassanatraining omdat ik de angst en onrust die bij mij aanwezig was in de ogen wilde kijken. Anders gezegd: ik wilde meer voeling en een intenser contact met mijn lichaam.

Al de eerste dag werd ik geconfronteerd met die onrust en angst. Gedurende de ochtendmeditaties was er een intense pijn in mijn rug. Bovendien begon ik goed te zweten. Ik merkte dat het niet zozeer mijn rug was die pijn deed, maar wel mijn nieren. De angst uitte zich ogenblikkelijk fysiek.Lees verder »Ervaringen meditatietraining

Ademhalen en kanker

De laatste tijd word ik in mijn omgeving geconfronteerd met kanker.

Ikzelf, als mens en als ademcoach, ben er van overtuigd dat het bewust ademen zeker een factor is in het genezingsproces van mensen met kanker.

Voor de werking van de ademhaling, verwijs ik door naar volgende link.

Welke positieve effecten heeft onze ademhaling en wat kan dit betekenen voor mensen met kanker?

Lees verder »Ademhalen en kanker

Tips om de stress te lijf te gaan

– Mediteer elke dag; ideaal moment is ’s ochtends. Het zorgt voor een moment van rust voor je de dag begint.

– Word bewust van je ademhaling; adem in en adem langzaam uit. Integreer het bewust worden van je ademhaling in je leven. Dankzij de uitademing laat je de stress los.

– Doe aan sport; de lichaamsbeweging zorgt voor ruimte in je hoofd en je voelt opnieuw je lichaam. Vind een sport die je leuk vindt.

Lees verder »Tips om de stress te lijf te gaan

Adem door de angst

Mijn vriendin Madhu en ik waren afgelopen zomer aan het wandelen in de Oostenrijks/Italiaanse Alpen. Het was de voorlaatste dag van een mooie, uitdagende wandelvakantie. Onze uitdagingen zaten er echter nog niet op.

’s Ochtends waren we een pas overgestoken van 3360m hoog en nu bevonden we ons op een richel in de afdaling enkele honderden meters lager. Aan beide zijden van de richel strekte er zich een gletsjer uit die een tiental meters lager lag. Het uitzicht was prachtig, ondanks de bewolking. En het was opletten in de afdaling; het handen- en voetenwerk daar was ik al mee vertrouwd. Een bijkomende factor echter was de verse sneeuw (1cm) die die ochtend was gevallen wat het extra glad en gevaarlijk maakte.

Op een bepaald ogenblik was er in de afdaling wat klauterwerk te doen met een meter hoogteverschil. Een misstap en ik lag enkele tellen later 10 meter lager op de gletsjer.Lees verder »Adem door de angst

Adembeheersing in een conflict

Hoe kan je met jouw ademhaling de angel uit een conflict halen?

Laatst was ik aan het fietsen op het fietspad, echter op een rotonde slalomde ik achter een auto die op het fietspad wachtte om de rotonde op te rijden. Ik gaf een tik op die auto op de rechterachterzijde ter hoogte van het rechterachterlicht.
Had ik niet moeten doen; ik handelde echter impulsief, vanuit de overtuiging dat hij hier niet hoorde te staan.
Ik fietste ondertussen door, maar die autobestuurder had ondertussen de rotonde verlaten parallel aan het fietspad waarop ik fietste. Onder het rijden, uitte hij heel wat bedreigingen, waar ik niet op inging. Ik keek enkel af fietsend in zijn richting onderwijl focussend op mijn ademhaling.
Hij reed door om mij een honderd meter verderop fysiek op te wachten. Het was een stevig gespierde man met best wat overgewicht. Lees verder »Adembeheersing in een conflict

Ga op avontuur! Meditatieoefening voor beginners

Als mensen mij vragen ‘Wat is meditatie?’, dan antwoord ik altijd dat meditatie kijken naar datgene wat er is, zonder oordeel of voorkeur.

Ik zie meditatie telkens als een uitdaging; een uitdaging om steeds opnieuw te gaan zitten en gewoon aanwezig te zijn, te focussen op mijn ademhaling. Ik ben altijd nieuwsgierig wat het mij brengt. En elke meditatieoefening (hoewel de techniek dezelfde blijft) is anders. Kortom, ik beleef het mediteren als een avontuur; een nieuwe, verrijkende ervaring.Lees verder »Ga op avontuur! Meditatieoefening voor beginners